Mamsen på besök

fredag, 11 augusti, 2017 av Karina Ericsson Wärn

Häromkvällen hade vi min mamma på middag. En som blir helt skogstokig av glädje när min mamma Eila kommer är fyrbenta Kim. Han blir så upphetsad att man nästan blir oroligt för hans pickande hjärta. Hela kvällen sitter sedan Kim som ett plåster i mammas knä, och får massage, Timme efter timme. Inte undra på att han blir till sig av besöket. Idag skal han för övrigt badas, vilket han inte tycker är lika kul. Men pälsen är så dammig och sträv att nu finns ingen återvändo, och imorgon skall han gå tillsammans med mig och maken på middag hem till Musse, och då behöver man ju vara snygg.


 

Kommentera

Lee Millers klänning

torsdag, 10 augusti, 2017 av Karina Ericsson Wärn

Nu pågår ett intensivt praktiskt arbete med utställningen ”Lee Miller – Krig och mode” som öppnar den 8/9 i Galleri 3 på Kulturhuset Stadsteatern. Själva fotografierna är hos ramverkstaden Bergevalls, som ser till att inramningen blir så snygg den bara kan bli. Igår förmiddag träffade jag och min avdelnings producent Paola Zamora kostymavdelningens tillskärare och skräddare Kerstin Dagmarsdotter. Nu var det nämligen dags att välja tyg till en klänning som skall specialsys till utställningen. Förlagan återfinns i ett svart/vitt fotografi som ingår i utställningen. Vi skall återskapa fotografiets miljö, med dam i klänning och en mängd kristallkronor och lite annat. För att allt skall bli så exakt som möjligt färgas tyget in på patineringsavdelningen av patinerare Ing-Britt Sundin. Makalöst att ha tillgång till all denna expertis och alla material. På eftermiddagen blev det sedan en tur till Thielska Galleriet och utställningen med Toni Lewenhaupts vackra vintage plagg. För att göra utställningar måste man också se utställningar.








Kommentera

Ett par bra skor

onsdag, 9 augusti, 2017 av Karina Ericsson Wärn

I alla ”hitta-stilen” böcker ges nästan alltid tipset att satsa på kappa och skor. För med ett snyggt ytterplagg och snygga skor är man välklädd i ett nafs. Och det stämmer. I början på sommaren köpte jag ett par dyra och bekväma sandaletter från Tods. Har använt dem varje dag och jag måste säga att oavsett vad man kan tycka om dess färg och form så ger de den enklaste look ett lyft. Ett bra köp helt enkelt.

Kommentera

Lee Miller

tisdag, 8 augusti, 2017 av Karina Ericsson Wärn

Mötena duggar tätt. Min producent Elin Harland visar mig text- och materialprover till utställningen ”Lee Miller – Krig och mode”. Vi enas om att pappret, som är ett stort klistermärke, har den rätta vita nyansen, och att typsnittet fungerar. Skönt. Sedan träffar vi maskör Susanne von Platen som friserat en peruk till samma utställning. Självklart är den helt perfekt. Så underbart att arbeta med skickliga proffs. 



Kommentera

Post Nord är sämre

måndag, 7 augusti, 2017 av Karina Ericsson Wärn

Idag tillbringar jag evigheter i kö hos Post Nord istället för att göra nytta på jobbet. Ska hämta ut ett paket som av någon mystisk anledning inte har kunnat levereras till Kulturhuset Stadsteatern. Och då tar vi ändå emot paketleveranser varje dag, och har världens bästa reception i vilken Ylva styr och ställer som bästa Kaptenen. Och när Ylva lunchar så håller Kicki ställningarna galant. 

Uppdatering: Postdamen förklarar att anledningen till att jag måste hämta ut paketet personligen beror på att mitt namn står överst på avin. Alternativt kan jag skicka ett ombud med fullmakt och/eller min legitimation. En acceptabel förklaring till att paketet ej körts ut. Efter 30 minuters väntan (!!!) hittar postdamen slutligen mitt paket. Och då visar det sig att mitt namn INTE ALLS STÅR ÖVERST på paketet. Alltså hade paketet kunnat köras ut. Borde ha körts ut! Vad värre är – är att paketet öppnats – och de antikvariska böcker som jag skickat till mig själv i paketet SAKNAS. Puts väck borta. Böckerna skulle ha ingått i en kommande utställning. Postdamen ber mig kontakta kundtjänst för att göra en reklamation. XZKHglgy (här svär jag högt och hemskt). Post Nord är inte lika dåligt som sitt rykte. Post Nord är sämre. Och jag hoppas de har en bra HR-avdelning. Stackars personal bakom disken som dagarna i ända måste möta irriterade, förtvivlade, stressade och arga kunder.



Kommentera