Väderappen har lovet snöfall i Paris. Men det vita luddet lyser med sin frånvaro. Skönt. För när snön faller i Paris, vilket den gör sällan, så lamslås allt. Parkerna stängs. Trafiken rullar inte. Och så vidare. Och då talar vi om max en centimeter snö, eller två, eller tre. I övrigt flyter allt på som det ska, texter skrives och texter läses, precis som planerat. Och så börjar julplanerna ta mer detaljerad form. Barn och kamrater kommer till stan, underbart. Blir delvis en jul på krogen, på franskt vis. Vi hoppas mycket på vår nya kvartersbistro som är under uppbyggnad. Den tidigare bistron gick ett sorgligt öde till mötes. Patron fick cancer, och sex månader senare var han avliden, krogen stängd och vinkällaren såld flaska per flaska till kvarterets invånare. Änkan åldrades decennier på ingen tid alls, och patrons hund Biba blev deprimerad. Carpe diem är delvis en klyscha, men ack så sann.
Fina fisken i Paris
Arbetsdagen avklarad. Nu börjar middagsplaneringen – och idag får det helt enkelt ätas på krogen då dagen till 110% ägnats åt annat än matplanering och matshopping. Det får bli en tur till någon av adresserna i kvarteret. Men frågan är om gårdagens middag kan överträffas? Då åt vi en hemlagad Bar, fjällad och urtagen – fylld med fänkål och citron, skjuts in i ugnen på 190 grader saltad och insmord i olivolja. Några stjälkar selleri som blev över från bolognesekokeriet fick åka med också. 35 minuter senare var fisken klar, och helt gudomligt god. En ensam tomat och lite överbliven färk getost fick bli en sidosallad, till dessert mango – den är som allra bäst nu. Och jag gillar att servera den på samma sätt som man gör på de asiatiska krogarna. Men nu mot en annan middag någonstans…..
Hemligheter i Paris
Hjärnan är helt upptagen på att arbeta med gestaltningen kring vår sista utställning 2018 på Kulturhuset Stadsteatern. Självklart är projektet hemligt ett tag till. Men i mitt arbete med att skapa en gestaltning så gäller det förstås att tänka ut en rumslig arkitektur som hänger ihop med utställningens innehåll. Det handlar om allt från väggars dimensioner till färgval och hur man vill att publiken skall röra sig. I vilken ordning skall utställningen upplevas? I många fall handlar det om att skapa ytor och synfält som betraktaren egentligen inte reflekterar över, men som får besökaren att uppleva utställningsbesöket som harmoniskt (om det nu är det man vill) och givande. Det går förstås också att bygga in irritation och frustration – det gäller att välja rätt. Just denna utställning har ett väldigt känsligt innehåll, därför gäller det att gå varsamt fram…att promenera i Luxembourgträdgården hjälper mig att tänka rätt. Fast det kan ju bli fel ändå, ska gudarna veta.
Kommentera