Citronkyckling

söndag, 15 februari, 2015 av Karina Ericsson Wärn

Idag är det jag som tar hand om middagen. Och det blir citronkyckling. Så här gör jag: först skalade jag och skar upp lite morötter, stekte de gyllene i olivolja, ställde åt sidan. Fräste finhackad stjälkselleri och gul lök i grytan. Gav ett gäng kycklinglår lite färg med hjälp av olivolja och gjutjärnspanna. Saltade och pepprade. Föste över kycklingen i grytan med selleri och lök. Hällde på mycket vitt vin och lite kycklingfond. Putter putter. Strax inan det hela skall serveras åker morötterna ner så att de blir varma, och allra sist åker det i rejält med creme fraiche som smaksatts med rivet citronskal och muskotnöt. Citronpresset sparar jag i en liten flaska i kylen. Den får följa med i handväskan till jobbet imorgon. Till kycklingen serveras potatis. och vitt vin i glasen. Till dessert blir det citronsorbet toppad med finhackade katrinplommon, syrligt och sött.

IMG_0914.JPG

Kommentera

Makens middagar

lördag, 14 februari, 2015 av Karina Ericsson Wärn

Medan jag jobbar till max så sköter maken markservicen. Handlar, dukar, lagar mat och hundpromenerar. Samt städar. Igår kom jag hem till aborrfilé och idag trakterades jag grillad kalvkotlett. Man tackar.

IMG_0904.JPG

IMG_0909.JPG

IMG_0906.JPG

IMG_0911.JPG

IMG_0912.JPG

Kommentera

Louise Bourgeois

lördag, 14 februari, 2015 av Karina Ericsson Wärn

Häromkvällen var jag och maken på öppningen av utställningen med Louise Bourgeois på Moderna Museet här i Stockholm. Vilka arbeten! Och hon var verksam ända in i det sista. När hon dog 2010 var det bara ett år kvar till ett hundraårskalas. Inte bara verken imponerar, utan också utställningsarkitekturen. Gå och se!

IMG_0875.JPG

IMG_0895.JPG

IMG_0892.JPG

IMG_0895-0.JPG

IMG_0881.JPG

Kommentera

Haute couture i en låda

fredag, 13 februari, 2015 av Karina Ericsson Wärn

Idag packas de första plaggen som skall ingå i ASYLUM upp ur sin låda. 4 ”looks” signerade sydkoreanen Juun.J. Det är kostymteknikern Tina Rydegård som har i uppgift att med ånga och kunskap se till att de kommer att sitta som de ska på sina dockor. Just arbetet med kläderna sker i annat rum än utställningsrummet i vilket ingen konst eller några plagg får plockas upp förren all färg torkat och allt byggdamm är bortstädat. Och den punkten når vi först sent måndag eftermiddag. Sedan blir det ett par bråda dygn för att få allt på plats till öppningen den 20/2. Redan den 19/2 kommer press på besök. Och då måste åtminstone någon del av utställningen se färdig ut. Och uppe på kostymavdelningen fortsätter förstås tillskäraren och skräddaren Micke Mård med att framställa sin tolkning av Schiaparellis skelettklänning från 1938. Under tiden ruvar en kamrat till klänningen, en äkta haute couture-klänning signerad Schiaparelli från 1937 i ett låst, larmat och välbevakat rum. Läs mer om utställningen här.

IMG_0898.JPG

IMG_0896.JPG

IMG_0900.JPG

IMG_0897.JPG

IMG_0902.JPG

Kommentera