Charvet

onsdag, 17 april, 2013 av Karina Ericsson Wärn
I varje välklädd mans garderob måste det finnas en hel del saker. Som skoblock och näsdukar i tyg, listan kan göras lång. Men själva basen är förstås en uppsättning välsittande skjortor. Hos anrika Charvet, beläget vid exklusiva Place Vendôme i Paris, har man tillverkat skräddarsydda skjortor sedan 1838.

 

Hos Charvet är begreppet ”två till priset av en” ett okänt fenomen. Yppersta kvalitet är vad som erbjuds, precis som hos grannarna. I kvarteret huserar jämnåriga lyxmärken som Hermès och Goyard samt exklusiva juvelerare som Chaumet, Van Cleef & Arpels, Bulgari, och så det flotta hotell Ritz förstås.

Skjortans historik är egentligen en rätt så ny historia, om man menar modellen som har knappar uppifrån och ner. Den introducerades först under slutet av 1800-talet. Innan dess hade man dragit skjortan över huvudet. Och ända fram till 1700-talet ansågs skjortan vara ett slags underklädesplagg. Det enda som fick synas om man var nogräknad var manschetterna. Att visa sig i bara skjortärmarna ansågs lite bonnigt, och det är därför det än idag i en del sammanhang anses som ett riktigt faux pas att kränga av sig kavajen.

När Monsieur Charles Charvet öppnade sin butik så var han en föregångare. Tidigare hade man bara kunnat beställa skjortor hos skräddaren. Det här blev den första butiken där man kunde gå in och köpa en färdig skjorta, berättar Anne-Marie Colban och förklarar att hos Charvet finns det tre olika skjortor. Först den färdigsydda. Sedan skjortan som redan är sydd men ändras så att passformen blir så bra som möjligt. Och så den tredje och mest luxuösa varianten, den skräddarsydda.

Kunden har 6.000 tyger att välja mellan, fortsätter Anne-Marie och visar in mig i det allra heligaste. Skjortateljén. Överallt vilar de mest raffinerade tyger, i väntan på att bli skjortor. Allt är vackert färgkoordinerat. Blått i en avdelning för sig. Blått med dragning åt grönt i en annan och blått med inslag av grått i en tredje. Sen kommer rosa, orange, lila, och så den vita avdelningen. Att bli med en skräddarsydd skjorta är ingenting för den som har svårt att välja mellan Aftonbladet och Expressen. Det är inte bara tyget som ska väljas, utan typen av manschett, krage och avståndet mellan knapparna.

 

Vi har alla typer av kunder, från unga skådespelare och politiker till affärsmän. En del vill ha sommarskjortor som de kan ha lite sexigt uppknäppt, och då är avståndet mellan knapparna av största vikt, säger Anne-Marie och visar mig knapparna, som dock alltid är desamma.– Mother of pearl, den finaste pärlemor. Det är ett måste. För det är bara de som är helt vita, ett måste när vi gör vita skjortor. Annars skulle knapparna se ut som smutsfläckar.

Vita skjortor har av tradition varit höjden av elegans. Vilket hänger ihop med att endast de qriktigt välbärgade hade råd att betala de tvättnotor som var kopplade till underhållet av de krispigt bländvita skjortorna, och samtidigt ha så många i garderoben att det alltid fanns en ren att ta till. Och eftersom i stort sett vilket arbete som helst smutsar ner en vit skjorta, var den vita skjortan signumet för en gentleman som fick sin inkomst genom avkastningar som inte fläckade ner.

Stämningen hos Charvet påminner om atmosfären i en luxuös hotellobby, utan spring förstås. Alla tyger fungerar som ett dämpande filter. Ljud och röster blir mjuka. Det doftar lätt av en herrparfym med inslag av sandelträ och citrus. Tjocka heltäckningsmattor gör att alla rör sig ljudlöst.

Inför den skräddarsydda skjortan tas arton mått på kunden. Ingen har en symmetrisk kropp, så det är mycket att ta hänsyn till. Vi frågar också vilken arm kunden har klockan på. För den manschetten måste vara lite rymligare. Hur rymlig beror också på vilken typ av klocka det är. Om det är en tunn modell eller en kraftig Rolextyp.

Utifrån måtten görs sedan ett pappersmönster som arkiveras för framtida beställningar. Charvet håller noga reda på sina kunders smak och önskemål. Anne-Marie visar mig kundregistret som ryms i ett antal gamla arkivskåp. Då diskretion är en hederssak måste jag lova att inte avslöja namnet på någon av kunderna. När jag ser alla namn, förstår jag vad hon menar. Tänk att jag stått i samma provrum som honom, och honom!

På en ställning i arkivet hänger ett tiotal vita skjortor. Sammanfogade med lösa stygn i grått påminner de mer om något dekonstruerat signerat Martin Margiela än sober elegans. – Det där är prototyperna. Den första skjortan som sys upp efter pappersmönstret. När kunden har provat den, och vi gjort de nödvändiga ändringarna, så kastas den.

Från det att måtten tagits till att skjortan kan levereras går det ungefär fyra veckor. Själva skjortan sys i Loiredalen av fem flinka damer. Innan alla dess delar fogas samman, mönsterpassningen är A och O, så har tygets tvättas två gånger för att minimera framtida krympning. Den skräddarsydda skjortan kommer förstås med en hög servicegrad. Slitna manschetter och kragar byts ut, mot en smärre avgift. Och vad kostar då kalaset? Den skräddarsydda varianten går på ungefär 3.300:- svenska kronor, en färdigsydd från hyllan cirka 2.200:-. Till skjortan kanske man också vill ha en slips. Eller matchande boxershorts. Eller varför inte en sidenmorgonrock, mockatofflor och strumpor i kashmir – alltihopa elegant färgkoordinerat? Charvet har allt.

 

Charvet är än idag ett familjeföretag. På 60-talet köptes det av Anne-Maries pappa. När han sedan dog 1994 övergav Anne-Marie sin karriär som arkitekt för att tillsammans med sin bror ta över det legendariska märket. Brodern sade adjö till jobbet som bankman och är nu den som skapar Charvets abstrakt sobra mönster på de tjocka sidenslipsarna och de tungt fallande sjalarna med kittlande frans. Anne-Marie visar mig flugmodellen som Charvet skapade för klädsnobben Duke of Windsor på 40-talet (hoppsan, där avslöjades en av kunderna) och babyskjortorna  för tremånaders gossar. Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli, eller vad det nu heter.

Som medlem av ”det andra könet” finns det ofta anledning till att bli avundsjuk på männens garderob. Allt är tillverkat med så mycket större omsorg. Men hos Charvet arbetar man efter de franska honnörsorden ”Frihet, Jämlikhet och Broderskap” – och skjortorna sys sedan 60-talet även upp efter de kvinnliga formerna. En av stamkunderna är bland annat Sofia Coppola. Hmm. Vitt eller ljusblått. Randigt eller enfärgat?

CHARVET 28, place Vendôme, 75001 Paris Tél: +33 (0)1 42 60 30 70 Métro: Opéra

 

 

 

 

Kommentera

Lästips

Nu blir det reklam!

av Karina Ericsson Wärn måndag, 17 december, 2012

Bästa julklappen

av Karina Ericsson Wärn torsdag, 12 december, 2013

Rick Owens

av Karina Ericsson Wärn söndag, 17 april, 2016

Ännu mer om smink

av Karina Ericsson Wärn söndag, 6 januari, 2013

Vi ses i Krakow!

av Karina Ericsson Wärn söndag, 12 januari, 2014

Skräpkläder & HM

av Karina Ericsson Wärn måndag, 25 mars, 2013

Camillas lingonparfait

av Karina Ericsson Wärn måndag, 27 augusti, 2012

Det kom ett läsarbrev

av Karina Ericsson Wärn söndag, 23 mars, 2014

Skostorleken

av Karina Ericsson Wärn söndag, 28 april, 2013

Hermès flotta pool

av Karina Ericsson Wärn söndag, 3 november, 2013
Bläddra i arkivet