Mugler och Montana

söndag, 26 augusti, 2018 av Karina Ericsson Wärn

Våren 2007 gjorde 1980-talets signum, de breda axlarna, entré igen. Modet fylldes av influenser från den tid då Claude Montana (född 1949) kallades för ”The King of Shoulder Pads” och Thierry Mugler (född 1948) skapade vassa kläder för långbenta amazoner. Men, egentligen hade ingen av de båda fransmännen tänkt syssla med mode. Claude Montana gav sig i slutet av 1960-talet av till Swinging London. För att försörja sig började han göra smycken och accessoarer i papier-maché som uppmärksammades i bland annat Vogue. 1972 återvände han till Paris där han började arbeta hos MacDouglas, kända för sina lädervaror. Där lärde han sig allt värt att veta om skinn. 1977 lanserade han så sin första egna kollektion. Och redan från början blev Montana ansedd som en av världens mest inflytelserika designers.

Claude Montana, 1980-tal.

1980-talets moderedaktörer slogs om att få komma in på Montanas visningar och inbjudningar såldes på svarta börsen till skyhöga belopp. Claude Montanas look var smått aggressiv, både vad gäller den egna framtoningen och kollektionerna. Silhuetten var kaxigt hård med ett kubistiskt formspråk, dramatiska proportioner och maskulina snitt. Sexuellt laddat läder blandades med sensuell cashmere, silke och hård metallic. Kedjor och metallspännen var viktiga detaljer. Starkt enfärgat var vad som gällde, och favoritfärgerna var blått och rött.

Förkärleken till det aggressiva, monokroma, fetischistiska och överdrivna delade Montana med Thierry Mugler. Han hade börjat sin karriär som muskulös balettdansör. Men rätt snart blev det modevärlden och 1973 lanserade Mugler kollektionen ”Café de Paris”. Mugler inspirerades av science-fiction, insektsvärlden och klassisk Hollywood glamour med förföriska femme-fatale kvinnor. Mönster var bannlyst. Med sina teatraliska kollektioner där allt var extremt, kragarna gigantiska, axlarna megabreda och midjorna ultrasmala både chockerade han och roade.

När sedan 1990-talet anlände med budskap om att det inre var viktigare än det yttre, och en personlig nedtonad stil kom att ersätta 1980-talets uppklädda designer look – så blev Montana och Mugler snabbt passé. Men trettio år senare plockades deras stil upp igen, bland annat har deras värsta antagonist, Karl Lagerfeld (född 1938) inspirerats av den överdrivna silhuetten.

 

Kommentera

Lästips

Läsarbrev

av Karina Ericsson Wärn söndag, 2 juni, 2013

Skinnpaj

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 31 oktober, 2012

Donna Karan

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 29 maj, 2013

Schiaparelli och Farida Khelfa

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 24 september, 2014

Fyra Parisbistros

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 2 januari, 2013

Antonio, Yves & Karl.

av Karina Ericsson Wärn söndag, 15 december, 2013

Beckmans modefrågor

av Karina Ericsson Wärn söndag, 2 februari, 2014

Madame Grès, del 2.

av Karina Ericsson Wärn måndag, 28 mars, 2016

Lite om ingefära

av Karina Ericsson Wärn söndag, 22 december, 2013

YSL & Marrakech

av Karina Ericsson Wärn söndag, 15 april, 2018
Bläddra i arkivet