Nu ska ni få ägna er åt en liten gissningslek. Föreställ er en erfaren skribent med mode som expertområde. Skribenten har levererat artiklar åt dags- och månadspress i femton år, samt däremellan skrivit tolv böcker. I somras sålde skribenten in en artikelidé på ca 7000 tecken om ett anrikt varumärke inom ”livsstil” till en damtidning. Idén antogs. Skribenten kontaktade varumärket ifråga, genomförde en intervju med en nyckelperson på plats i högkvarteret, samt kontaktade varumärkets pr-byrå för bilder. För att inte göra artikeln för ensidig gjorde skribenten även korta intervjuer med 3 andra personer, inom samma segment som artikelns ”huvudperson”. Artikeln kryddades också med anekdoter och fakta hämtade från skribentens omfattande researchbibliotek. Efter tre veckors arbete levererades artikeln enligt överenskommelse.
Fem månader senare ombeds skribenten att utöka artikeln. Skriva om 4 aktörer till. Skribenten fullföljer önskan. Timmar läggs till timmar, tecken till tecken. Ytterligare en månad senare ombeds skribenten att utöka artikeln genom att skriva om ytterligare 4 aktörer (och här försvann fokus från huvudpersonen) samt skaffa högupplösta bilder som illustrerar alla (nu) 12 medverkande i den nu dubbelt så långa artikeln. Det sista, bildredaktörsjobbet, kan beroende på respons ta hur många timmar som helst.
Min fråga är nu: vad tror ni skribenten fick betalt?
Kommentera