Igår tåg jag tåget tur och retur Paris-London. En resa som i vanliga fall går smidigt. Men eftersom inga dagar är vanliga dagar krånglade allt igår. På grund av olycka (!) i tunneln under kanalen fungerade bara ett spår och tågen fick åka växelvis med 75 minuters försening som följd i båda riktningarna. Lite många minuter på en resa som i vanliga fall tar två timmar. Nåja. När jag väl kom fram till St Pancras i London så fungerade tunnelbanan inte som den skulle. Min destination var Clothhworkers’ i Hammersmith där jag skulle möta upp klockan 13.30 med Mister Maard. Klockan 13.32 steg jag in genom dörrarna. Rätt bra jobbat ändå.
Mister Maard heter på svenska Micke Mård och är tillskärare och skräddare vid Kostymavdelningen på Stadsteatern Kulturhuset. Vi hade efter mångt och mycket (ja, verkligen) fått audiens hos Suzanne Smith ansvarig för museet Victoria & Alberts modesamlingar. Clothworker’s är museets lokaler för samlingarna, restaurationer och forskning. Vi ville se skelettklänning som skapades 1938 av Elsa Schiaparelli efter en skiss av Salvador Dali. Mister Maard skall nämligen, med modehuset Schiaparellis medgivande, sy upp en replika av klänningen till utställningen ASYLUM.
Innan vårt möte med klänningen fick vi låsa in allt löst i ett skåp. Inga kameror eller mobiler att fota med var tillåtna. Vi fick ta av alla smycken, skrubba oss, och bara inträda med blyertspenna, papper och måttband. Sedan följde två minst sagt rafflande arbetstimmar. Om ni vill veta mer om hur det gick, och se resultatet – ja då får ni komma och kika på ASYLUM som öppnar den 20 februari kl.17.00 i Galleri 3 på Kulturhuset Stadsteatern. Vi kommer ha en programkväll som särskilt har fokus på hur klänningen blivit till.
Kommentera