I min bok Karlar med Stil finns en intervu med Hans von Schreeb, chefsrekryterare med en bakgrund som personalchef på Grand Hôtel Stockholm, vd och arbetande styrelseordförande på Kanal 5. Bland annat. Jag har frågat hur mycket det yttre betyder vid ett besök hos en rekryterare eller en potentiell arbetsgivare. Varsågoda, ett litet utdrag.
Hur mycket betyder första intrycket? Klädsel och det yttre är en del av det första intrycket. Givetvis är öppenhet och lyhördhet minst lika viktiga, eftersom man tar för givet att kompetensen finns där.
Är någon bransch mer speciell eller har de alla sina egna koder? Varje bransch är konform. Medieföretag och reklambyråer har sina koder precis som alla andra. Inom bank/finans och andra branscher med internationella kunder och kontakter förväntas man uppträda och klä sig på ett visst sätt. Om man inte delar dessa värderingar bör man inte söka sig till de yrkena. Mediebranschen kan man tro är något mer frivol, men så är det inte. Det tenderar att se likadant ut oavsett land, möjligen att sydeuropéer klär sig mer korrekt, märk dock, inte tråkigt.
Hur känner man bäst igen en svensk på resande fot? På skorna, typ Eccoskor och grova sulor.
Har du något råd till en herre som vill söka nytt arbete? Det är nog ingen idé att själv försöka förändra en företagskultur med egen personlig klädstil. Kolla istället företagskulturen innan du går dit. Slips är till exempel ett ganska okänt inslag i mediebranschen, men inom försäljning är det mer vanligt eftersom man då ständigt är beredd att träffa kunder.
Kommentera