Svårtuggad kokkonst

onsdag, 17 juli, 2013 av Charlotte Birnbaum
För hundrafyra år sedan tryckte den franska dagstidningen Le Figaro den italienska våghalsen Filippo Tommaso Marinettis futuristiska manifest! Här besjungs våldet, maskinen och hastigheten: ”Vi vill förhärliga den aggressiva rörelsen, den febriga sömnlösheten, språnget, saltomortalen, örfilen och smockan.”

 

Bild ovan: Marinetti med gäster 1931, Santopalato, Turin.

Manifestets berömda nionde punkt: ”Vi vill förhärliga kriget – världens enda hygien – militarismen, patriotismen, anarkistens destruktiva handling, de sköna idéer för vilka man dör samt föraktet för kvinnan.” är kanske inte helt lättsmält och det är inte helt lätt att hylla denna rörelse idag. Men om man koncentrerar sig på kokkonsten, blir futurismen lättare att svälja. Här har Marinetti ändå ett och annat att komma med. Futurismen var en motreaktion mot det som Marinetti kallar ”fåtöljism”, de borgerliga och insuttna uppfattningarna om livet, konsten, och maten som hölls vid liv främst av feta, dumma pastaätande kvinnor. Maten var för Marinetti lika mycket ett slagfält som poesin eller måleriet, och just pastan var för honom symbolen för allt som måste övervinnas (pinsamt nog finns det dock ett foto på poeten med ett stort fat pasta framför sig, vilket Marinetti försökte förklara bort som ett kollage).

Redan 1905 skrev Marinetti den gastronomiska tragedin ”Doktor Kalas”, och i samband med en futuristisk soaré i Trieste 1910 arrangerar han en middag, där rätterna serveras i omvänd ordning. Men det var först 20 år senare som han formulerade sin kulinariska filosofi i den futuristiska kokkonstens manifest. Det första kravet var att avskaffa pastan, denna italienarnas absurda religion. Istället måste man skapa absolut nya rätter, som exempelvis ”Alaskalax med solstrålar och marssås”. Man bör också sluta använda kniv och gaffel, och istället skapa små ”samtida munsbitar” som bör knytas till poesi, konst, musik och dofter. Alla fem sinnen måste aktiveras i varje rätt. Kemisterna uppmanades att skapa nya smaker och konsistenser.

Den 8 mars 1931 inviger Marinetti krogen Santopalato (den heliga gommen) i Turin, och här inbjuder han till den första officiella futuristiska middagen. Hedersgäst var naturligtvis Mussolini, som dock fick förhinder. Men som skickade ett tackbrev kryddat med blod, krig och nationalism. Middagen bestod av hela fjorton rätter, den mest kända är kanske ”formulan” (ett begrepp som futuristerna använder sig av istället för recept ) Carneplastico, alltså ett slag skulpterat kött. En cylinderformad kalvrulad fylld med elva olika grönsaker, som ställs vertikalt på en korvring, som i sin tur vilar på tre gyllene kulor av hackat hönskött. Allt detta kröns av ett lager flytande honung. Denna konstruktion hade till uppgift att ”mätta ögonen och hetsa fantasin innan den frestade läpparna.”

Även följande experimentella ”Aerorätt” serveras: På en assiett läggs en kvarts fänkålsrot, en oliv och en torkad frukt samt en ”beröringsapparat”. Man intar oliven, därefter frukten följd av fänkålen. Samtidigt tar man med pekfingret och halva vänstra handen på apparaten, gjord av en bit röd damast, en kvadrat svart sammet, och en bit sandpapper. En dold ljudkälla sänder ut ett utdrag ur en Wagneropera, och den elegantaste uppassaren sprutar samtidigt parfym i rummet.

Så futurismen har kanske ändå sina poänger. Glöm det där med kriget, smockan och föraktet för kvinnan. Vi koncentrerar oss på det väsentliga: Leve den futuristiska kokkonsten!

Kommentera

Lästips

Ut ur garderoben, del 2.

av Charlotte Birnbaum fredag, 24 augusti, 2012

Liberty

av Charlotte Birnbaum onsdag, 9 januari, 2013

Peeling och botox

av Charlotte Birnbaum söndag, 2 mars, 2014

Jan Hietalas goda gurka

av Charlotte Birnbaum lördag, 31 augusti, 2013

Dietrichs herrbyxa

av Charlotte Birnbaum onsdag, 26 juni, 2013

Vaginal massage

av Charlotte Birnbaum söndag, 23 februari, 2014

Grevinnans mustasch

av Charlotte Birnbaum torsdag, 10 januari, 2019

Ännu mer om smink

av Charlotte Birnbaum söndag, 6 januari, 2013

Tvättråd

av Charlotte Birnbaum söndag, 10 mars, 2013

Diors parfymör

av Charlotte Birnbaum onsdag, 24 juli, 2013
Bläddra i arkivet