Trenchcoaten är bokstavligen en outslitlig klassiker. Den som en gång har investerat i en äkta Burberry har för evigt en trotjänare i garderoben. Och en kameleont! Trenchcoaten har nämligen förmågan att bli vad man gör den till.
På Kate Moss halvnakna tunna kropp i Burberryreklamen tidigt 2000-tal framstår den som en teaser med inneboende sex-appeal. På kollegan Stella Tennant, med rejäla gummistövlar på fötterna, förses trenchen istället med en doft av gammal brittisk aristokrati. Men ursprungligen var nu trenchcoaten varken det ena eller det andra, utan ett rustikt plagg framtaget för att tåla riktigt tuffa tag och hård väderlek.
Trenchcoaten uppfanns av Thomas Burberry (1835-1926) som tillsammans med en ägare till ett bomullspinneri tog fram det vattentäta materialet gabardin. I Burberrys Londonbutik gjorde sedan de slittåliga kläderna avsedda för sport, jakt och hundpromenader i lerig terräng genast succé. När sedan brittisk militär under första världskriget stred för livet i skyttegravarna iklädda specialdesignade rockar från Thomas Burberry, så fick trenchcoaten sitt namn, hämtat från det engelska ordet för skyttegrav: trench.
Allt det som kännetecknar en trenchcoat, som axelklaffar, metallöglor och vindskyddsknäppen – är alltså äkta ”form follows function” detaljer. Och som så många andra militära plagg, framtagna för att ha en hög funktionsfaktor, så kom trenchen så småningom att populariseras och bli ett praktiskt vardagsplagg. I modern tid kom sedan trenchcoaten framförallt att bli borgarklassens diskreta signum. Men när designern Christopher Bailey 2001 handplockades till det anrika men halvsovande Burberry så förvandlades rocken till ett äkta trendplagg med världens mest kopierade foder.
Kommentera